Sunday, April 1, 2012

Ο Βόλος μπορεί να πρωταγωνιστήσει στον τουρισμό πόλεων




Π. Σκοτινιώτης: Ο τουρισμός δεν είναι μέρος του προβλήματος της ελληνικής και της τοπικής οικονομίας, αλλά προϋπόθεση της λύσης του



Το βασικό πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδίου για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του Βόλου, στόχο του οποίου αποτελεί, μεταξύ άλλων, η εδραίωση της περιοχής ως ανταγωνιστικού προορισμού city break της εγχώριας τουριστικής αγοράς, παρουσίασε ο Δήμαρχος Βόλου κ. Πάνος Σκοτινιώτης κατά την εισήγησή του στο 1ο Συνέδριο Marketing και Branding (Στρατηγική Προβολή και Ταυτότητα) του Τόπου, που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο.


Με brand name το «Volos – Pelion, it’s true», ο Βόλος με την ευρύτερη περιοχή του έχει όλες τις προϋποθέσεις να αποτελέσει δημοφιλή τουριστικό προορισμό, τόνισε ο κ. Σκοτινιώτης, ο οποίος ανέλυσε βήμα προς βήμα την πολιτική της Δημοτικής Αρχής για την τουριστική ανάπτυξη της μείζονος πόλης του Βόλου με βάση τις αρχές του αειφόρου αστικού τουρισμού.
Η δημιουργία του νέου Δήμου Βόλου», όπως είπε, ενίσχυσε την ανάγκη να ανοίξει ένας νέος ιστορικός κύκλος βιώσιμης ανάπτυξης της μείζονος πια πόλης και στόχος της Δημοτικής Αρχής είναι να αναδειχθεί και να καταγραφεί ο Βόλος ως «πράσινη πόλη». Στο πλαίσιο αυτό, ο στρατηγικός της σχεδιασμός βασίζεται στο τρίπτυχο: τουρισμός – καινοτομία - τοπικά προϊόντα ποιότητας.


«Ειδικά στην εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης, που πλήττει με ιδιαίτερα έντονο τρόπο την περιοχή μας λόγω και της ιδιαίτερης παραγωγικής φυσιογνωμίας της, με την ανεργία κυριολεκτικά να καλπάζει, φαίνεται πως ο τουρισμός αποτελεί τη μόνη ορατή προοπτική που μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας», τόνισε ο κ. Σκοτινιώτης και πρόσθεσε ότι, «σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, κάθε θέση εργασίας στον τουρισμό δημιουργεί 1,5 θέσεις εργασίας σε άλλους τομείς». Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο «ο τουρισμός δεν είναι μέρος του προβλήματος της ελληνικής και της τοπικής οικονομίας, αλλά προϋπόθεση της λύσης του».


Η παρούσα Δημοτική Αρχή, είπε, δεν βλέπει ευκαιριακά την τουριστική ανάπτυξη του Βόλου – ιδίως μετά τη διεύρυνσή του - αλλά με μακροχρόνιο ορίζοντα και σχεδιάζει σύμφωνα με τις αρχές του αειφόρου αστικού τουρισμού, ο οποίος σέβεται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη φέρουσα ικανότητα της περιοχής.

Σε μια εποχή όπου διεθνώς αλλάζουν οι τάσεις στον τουρισμό και ενισχύεται ο τουρισμός πόλεων - το city break - ο Βόλος με την ευρύτερη περιοχή του έχει όλες τις προϋποθέσεις να αποτελέσει δημοφιλή τουριστικό προορισμό, προωθώντας νέες, ειδικές μορφές τουρισμού όπως ο τουρισμός αναψυχής, ο συνεδριακός τουρισμός, ο αθλητικός τουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός κλπ.


Ο Δήμος Βόλου στοχεύει στη «Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη», που αποβλέπει στην προστασία του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, στην ορθολογική διαχείριση των πόρων, στη διάχυση της ανάπτυξης σε όλες τις περιοχές του ενιαίου Δήμου, στην ανάπτυξη όσο το δυνατό περισσότερων κλάδων της τοπικής οικονομίας και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ώστε να καλύπτει όλες τις εποχές και όλο το χρόνο (Βόλος-Πήλιο, 4 εποχές), λαμβάνοντας ωστόσο υπόψη τη φέρουσα ικανότητα της περιοχής, δηλαδή τη δυνατότητα να υποδεχθεί ένα μέγιστο αριθμό τουριστικού κοινού, προκειμένου να μη διαταραχθεί η περιβαλλοντική/οικολογική ισορροπία. Επιπλέον, κάθε δράση του Δήμου στηρίζεται και προϋποθέτει την ενεργό συμμετοχή των κατοίκων της περιοχής στη λήψη των αποφάσεων και την ουσιαστική και εποικοδομητική συνεργασία με τους αρμόδιους για τον τουρισμό φορείς σε τοπικό επίπεδο, όπως επίσης και με την Περιφέρεια Θεσσαλίας.


Ο κ. Σκοτινιώτης υπογράμμισε ότι Δημοτική Αρχή έχει ήδη διαμορφώσει το βασικό πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδίου για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του Βόλου, αξιοποιώντας και επεξεργασίες από το παρελθόν, κυρίως από τη Νομαρχία, και φυσικά τις προτάσεις των τουριστικών φορέων της περιοχής. Σύμφωνα με το στρατηγικό αυτό σχέδιο, το οποίο δεν είναι στατικό αλλά διαρκώς εμπλουτίζεται, έχουν δρομολογηθεί τα εξής βήματα:

- Επιλογή ως Brand name της περιοχής, εκτιμώντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα (ήδη έχει επιλεγεί, με τη σύμφωνη γνώμη όλων των φορέων του τουρισμού, το «Volos – Pelion, it’s true»). Επίσης, χάραξη πολιτικής προβολής σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της πόλης, του νομού και της περιφέρειας (βήμα που έχει πραγματοποιηθεί).
- Εφαρμογή του Σχεδίου Προβολής, μέσω των ΜΜΕ, του Διαδικτύου, των νέων τεχνολογικών εφαρμογών, των τουριστικών πρακτορείων της πόλης και του κέντρου, της συμμετοχής του Δήμου Βόλου σε εκθέσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού.
- Ενίσχυση της θέσης της περιοχής στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές και άνοιγμα νέων τουριστικών αγορών, όπως Ρωσία, Ισραήλ, Τουρκία (βήμα που βρίσκεται σε εξέλιξη με θετικά αποτελέσματα).
- Ανάδειξη του Βόλου ως εκ των κορυφαίων city break προορισμών της ελληνικής αγοράς (στόχο ο οποίος ήδη προωθείται και θα προωθηθεί πιο αποφασιστικά στο άμεσο μέλλον).
- Αξιοποίηση εμπειρίας και διαρκής ανανέωση και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και των παρεχομένων υπηρεσιών, με πρωτοβουλία του Δήμου Βόλου και τη συνεργασία των φορέων και των επιχειρηματιών (βήμα υπό σχεδιασμό).
- Δυναμικότερη επέκταση προς την ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με την αποκτηθείσα εμπειρία και επενδύοντας και σε νέες υποδομές (βήμα το οποίο θα υλοποιηθεί ύστερα από αξιολόγηση των αποτελεσμάτων).
- Υλοποίηση προγράμματος για την ανάδειξη του Βόλου ως city break προορισμού και για την πλησιέστερη ευρωπαϊκή, όπως και την ισραηλινή αγορά, με την αξιοποίηση του Αεροδρομίου της πόλης (βήμα το οποίο θα σχεδιαστεί και θα υλοποιηθεί με συνεργασία όχι μόνο των τοπικών φορέων αλλά και με τη σύμπραξη του ΕΟΤ και του αρμόδιου υπουργείου).
- Αξιολόγηση αποτελεσμάτων και σχεδιασμός προγράμματος για την ανάδειξη του Βόλου ως προορισμού διακοπών (τελικός στόχος).

Ως στόχο μείζονος σημασίας η Δημοτική Αρχή Βόλου θεωρεί την ανάδειξη του Βόλου ως ανταγωνιστικού προορισμού city break, με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης, στα οποία ο κ.Σκοτινιώτης αναφέρθηκε διεξοδικά. Σε αυτά ακριβώς τα συγκριτικά πλεονεκτήματα στηρίζεται η διαφημιστική προβολή, η οποία γίνεται όχι μόνο με τους συμβατικούς τρόπους προβολής και διαφήμισης, αλλά και με ειδικές δράσεις που θα ενισχύσουν την τουριστική ταυτότητα της πόλης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το διεθνές καρναβάλι που διοργανώθηκε μέσω ευρωπαϊκού προγράμματος, το οποίο η Δημοτική Αρχή σκοπεύει να θεσμοθετήσει ώστε στο μέλλον ο Βόλος να αποτελεί «επιλογή» για το τουριστικό κοινό του τριημέρου της Αποκριάς.
Συγκεκριμενοποιώντας ακόμη περισσότερο την πολιτική για το city break, σύμφωνα με την ελληνική πραγματικότητα και τα τοπικά χαρακτηριστικά, ο Δήμος Βόλου στοχεύει σε δύο κυρίως κατηγορίες :
- Τα τριήμερα (δύο διανυκτερεύσεων) του Σαββατοκύριακου.
- Τα τριήμερα/τετραήμερα (τριών ή τεσσάρων διανυκτερεύσεων) των αργιών.

Παράλληλα, από τις ειδικές μορφές τουρισμού, σε αυτές που πιο άμεσα στοχεύει είναι ο συνεδριακός και ο αθλητικός τουρισμός, ενώ σημαντικές δυνατότητες διαφαίνονται και για τον πολιτιστικό και το θρησκευτικό τουρισμό.

«Οι στόχοι μας αυτοί δεν μένουν σε θεωρητικό επίπεδο, όπως συνήθως γίνεται στη χώρα μας, αλλά έχουμε κάνει σημαντικά βήματα ώστε να σχεδιάζουμε και να ελέγχουμε την εφαρμογή των σχεδιασμών αυτών με μετρήσιμα στοιχεία», τόνισε ο κ. Σκοτινιώτης και πρόσθεσε ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο Δήμο Βόλου μπορούμε να στοχεύουμε σε μια αύξηση κατά 800 (Μ.Ο.) επισκέπτες ανά διήμερο – τριήμερο, που σημαίνει αύξηση του τζίρου από την τουριστική κίνηση που υπερβαίνει τα 2.500.000 ευρώ ανά έτος.





magnesianews.gr

No comments:

Post a Comment